دریافت (سند و پلاک) مجوزهای حمل و پرواز ربات پرنده

حوزه تجهیزات تصویربرداری و فیلمبرداری هوایی (هلی شات) یا همان پهپادها و ربات های پرنده غیر نظامی، حوزه بسیار نو، جدید و بکری است. طبیعی است با پیدایش و ظهور چنین حوزه ها و تکنولوژی های بکر، نیازمند تصویب قوانین مرتبط با آن حوزه هستیم و قطعا در سال های اولیه فعالیت، با چالش، معایب و مشکلاتی روبرو خواهیم بود. اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران (کارگروه پهپاد) را می توان اولین مجموعه فعال در زمینه ساماندهی این حوزه در ایران معرفی نمود که به واقع با رویکرد سازنده و عملکردی میدانی وارد این کارزار شد. اتحادیه در گام اول، فعالان و فروشندگان قدیمی این حوزه را تحت قالب شرکت ها و واحدهای حقوقی به عضویت خود درآورد و شیوه نامه فروش و تحویل این تجهیزات را تحت یک استاندارد مشخص در اختیار آنان قرار داد. در گام دوم با معرفی این شرکت ها و واحدهای حقوقی به علاقه مندان، استفادکنندگان و خریداران این تجهیزات در ایران، طرح ساماندهی این تجهیزات را به صورت عملی شروع نمود. در گام سوم، شخص خریدار می بایست، در قالب یک استاندارد مشخص (تهیه و ارسال مدارک) طبق یک (روش و رویه مشخص) نسبت به ثبت اطلاعات وسیله پرنده خود و دریافت به اصطلاح سند و پلاک اقدام نماید.

سند و پلاک تجهیزات پروازی غیرنظامی چیست؟
با دریافت سند و پلاک، سیستم شما در طرح ساماندهی ثبت شده و خرید و استفاده از آن از سوی یک مجموعه مرتبط با این حوزه (اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران) (طبق مدارک ارسالی) قانون مند، مورد تایید و قابل استفاده است. سند و پلاک مشخص خواهد کرد، تجهیزات شما به صورت قانونی از چه مجموعه ای خریداری شده است. شخص خریدار آموزش های لازم جهت کار و استفاده از آن را دیده است و همچنین امکان جابجایی آن در فرودگاه های کشور و ... وجود دارد. علاوه بر این موارد سند و پلاک پیش نیاز اخذ مجوزهای پرواز از ارگان های مرتبط با توجه به فضای پرواز آن وسیله است.

برای خرید تجهیزات از کجا شروع کنم؟
لیست شرکت های معتبر، تخصصی و مجاز از سوی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران منتشر شده است. این لیست را می توانید در وب سایت و کانال تلگرامی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران مشاهده نمایید. شرکت نگاه آسمان یکی از اولین و قدیمی ترین شرکت های فعال در این حوزه و عضو رسمی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و یکی از فعال ترین شرکت ها در این حوزه است. پس در گام اول خرید خود را از این شرکت ها انجام دهید تا علاوه بر خدمات و پشتیبانی فروش محصولات از سوی این شرکت ها از اصالت و سلامت اجناس اطمینان یابید و همچنین با خرید از این شرکت ها، فاکتور فروش معتبر و استاندارد تحویل بگیرید. فاکتور معتبر و استاندارد، یکی از مدارک دریافت سند و پلاک ربات پرنده است. با اجرای صحیح این طرح بسیاری از آفت ها مرتبط با این حوزه، رفع شده و خریدار در بستری مشخص و قانون مند در مرحله اول با شناخت واحدهای معتبر حقوقی، تخصصی و معتبر، نسبت به خرید تجهیزات اصیل و سلامت همراه با خدمات و پاسخگویی واقعی اقدام می نماید، وسیله پرنده خریداری شده در سیستم ساماندهی این تجهیزات ثبت شده و برای آن سند و پلاک صادر می گردد.

برای دریافت سند و پلاک چه مدارکی نیاز است؟
فرم مشخصات اشخاص حقیقی (دانلود) نسخه PDF
فرم ثبت پرنده و اخذ پلاک (دانلود) نسخه PDF
فرم ثبت نام خلبانان / اپراتورها (دانلود) نسخه PDF
عکس پرسنلی
تصویر پشت و روی کارت ملی
تصویر صفحات اصلی شناسنامه
گواهی عدم سوءپیشینه
تصویر آخرین مدرک تحصیلی
تصویر گواهینامه ها، تاییدیه ها، تقدیرنامه ها و مدارک مرتبط (شرکت در دوره فناوری پهپاد الزامی است)
(پیشنهاد می شود، کاربر برای آشنایی کامل با وسیله پرنده در دوره های آموزشی شرکت کند) (برای ثبت نام اینترنتی کلیک کنید)
تصویر نمای بالا و روبروی پرنده (از نمای بالا و روبروی پرنده با یک دوربین با کیفیت عکس بگیرید)
تصویر شماره سریال دستگاه (معمولا در روی کارتن و در قسمت جایگاه نصب باتری نوشته شده است)
تصویر شماره سریال رادیو کنترل (معمولا پشت رادیوکنترل نوشته شده است)
تصویر اسناد و مدارک خرید پرنده (همان فاکتور فروش شرکت نگاه آسمان)
تصویر قبض برق یا تلفن محل سکونت
تصویر سند یا اجاره نامه محل سکونت
تصویر خلبان با پرنده و رادیوکنترل (شخص خلبان همراه با پرنده و رادیوکنترل در قاب یک عکس با کادربندی استاندارد و کیفیت قابل قبول مشخص باشد)
نسخه PDF زیر را پرینت گرفته و همه صفحات آن را امضا نمایید و اثرانگشت خود را درج نمایید.
امضاء پیش نویس مقررات بهره‌برداری از وسایل پرنده بدون سرنشين غیرنظامی (لینک دانلود)
لیست مدارک مربوط به آتلیه ها
لیست مدارک مربوط به کانون های آگهی و تبلیغاتی
لیست مدارک مربوط به موسسات سینمایی و فیلمبرداری و ...
دستورالعمل وسایل پرنده بدون سرنشین کنترل از راه دور (پهپاد) مطالعه بیشتر ...